למה כולם קונים את זה? הבנת הכוח של אפקט העדר
בואו נדבר על משהו שאתם בטח נתקלים בו בסופרמרקט כשהמוצר שעלה עליכם כבר עלה לשיא הפופולריות. כן, אני מדבר על אפקט העדר! לא משנה אם מדובר באבטיחים, סנדלים או מניות, הרבה פעמים נדמה לנו שאנחנו רוכשים משהו פשוט כי "כולם עושים את זה". אך מה עומד מאחורי התופעה הזו וכיצד היא משפיעה על קבלת ההחלטות שלנו? האם כולנו עדר?
מה זה בעצם אפקט העדר?
אפקט העדר הוא תופעה פסיכולוגית שבה אנשים נוטים לעקוב אחרי דעת הרוב או לבחור באופציה הפופולרית יותר, גם כאשר זו כנראה לא הבחירה הטובה ביותר עבורם. השאלה הגדולה היא למעשה: למה אנחנו כל כך תלויים בדעת הרוב?
הפולשה של הסקרים
נחזור רגע למניקור שלכם. לא פעם תראו שמקובל עכשיו לקשט את הציפורניים בצבעים זרחניים ואילו רגע לאחר מכן, שלל הצבעים הטבעיים חוזרים בטענות שהביקוש עלה חד משמעית. חברים, ככה זה עם האופנות. העניין הוא שבמקום להקשיב לתחושות שלנו, אנחנו משתעשע עם מגמות שרוב הקהל מציב. מדוע זה קורה?
- יש משהו כיפי בעובדה שלא נחשדים בתמימות.
- ההרגשה שאנחנו לא מפספסים משהו מגניב.
- הפחד להרגיש לא נעים או לא שייך.
אפקט העדר בעולם הפיננסים: כסף כמו שכל
ובכן, מה הקשר בין אפקט העדר לעולם הפיננסים? תחשבו על זה כך – כאשר גלי השוק מתחילים לנוע בכיוון מסויים, קהל המשקיעים נוטה להגיב בצורה שלטונית יותר מהשכל הישר. פשוט מאוד, כולם רוצים להיות בפנים! מישהו בא ומקבל את ההחלטה להיכנס לשוק כי כולם מדברים על מניות של חברה מסוימת ולאט-לאט כולם עושים חיקוי. מה קורה איתנו? הונאה עצמית, איזו עבודת צוות… של מתחילים!
למה זה כל כך מסוכן?
אפקט העדר יכול להיות מסוכן באופן קיצוני. למרות שעמדת הרוב יכולה להיראות נכונה, הרבה פעמים היא לא מתחשבת בנתונים האמיתיים. זה מה שנקרא "רכבת ההונאה של המניות" – כאשר קונים נכנסים לשוק לא מתוך הבנה אלא מתוך הפחד להחמיץ את ההזדמנות כי כולם עושים את זה. התוצאה? מבול של דמעות ואי-נחת.
5 סימנים שהאפקט משפיע עליכם
אז איך תדעו אם אתם נופלים למלכודת הנחמד הזאת? הנה חמישה סימנים:
- קניית מניות על סמך שיחות מסביב לשולחן ולא על סמך מחקר.
- מעקב אחרי מגמות באינסטגרם ולא אחרי נתוני הרווחים של החברה.
- שינוי תכנית החיסכון שלכם לסיכונים לא מחושבים.
- עקיצות כתבה שמזמינה אתכם להצטרף "לכולם".
- נראה לכם שאתם האחרונים שלא קנו את המוצר הזה!
האם לעולם לא לקנות דברים פופולריים?
לאו דווקא! יש מוצרים פופולריים ויש כאלה שצריכים להימנע מהם. חשוב לאבחן מתי אנחנו קונים על סמך אפקט העדר ומתי אנחנו באמת רוצים את המוצר. באיזה צד אתם? האם רק עשיתם מנוי בשירות הזרמת הסדרות כי כולם מדברים עליו?
מה עושים עם זה?
אז בחזרה לדבר על כסף. אם אתם משקיעים או מתכננים להיכנס לעולם הזה, חשוב להבין את הכוח של אפקט העדר. מה תוכלו לעשות כדי להימנע ממלכודת זו?
- חקרו, חברים! אל תתנו לאחרים לקבוע בשבילכם.
- שאלו את עצמכם שאלות קשות. למה אתם באמת קונים את זה?
- למדו על התאמת השקעות אישיות עם הצרכים שלכם.
- צאו להליכה – לפעמים מחשבה על איזה צבע צבעו את אצבעותיכם תפתח את הראש.
- אל תתפשרו על התחושות שלכם.
שאלות ותשובות: חשובה לנו דעתכם!
ש: האם אפקט העדר משפיע רק על שווקים פיננסיים?
ת: לא. אפקט העדר קיים בכל תחום. סביר להניח שאתם חווים אותו גם בחיים היומיומיים שלכם!
ש: איך אפשר לדעת מתי זה חכם לקנות משהו?
ת: אם זה נכון עבורכם ולא בגלל שפשוט "כולם עושים את זה".
ש: מה כדאי לעשות אם אני רואה שמדי פעם אני שיפוטי בסיס בתפיסת רוב?
ת: פשוט עצרו והקדישו רגע לחשוב על זה לפני שאתם פועלים.
ש: האם יש מצב לא סביר שבו אוכל להרוויח על ידי שימוש באפקט העדר?
ת: בהחלט, אם אתם מזהים מגמה אמיתית ונכונה!
ש: למה באמת קשה להתנגד לאפקט העדר?
ת: כי בני אדם בנויים לשיתוף פעולה, כחלק מגורם השורש הביולוגי שלנו.
בואו לסיים על רגליים טובות!
אז בפעם הבאה שאתם עומדים לבחור בין שתי אופציות ונראה לכם שהאופציה הפופולרית יותר היא הבחירה הנכונה, ע