גישתו של המקובל רבי עזריאל מנצור – היחס בין לימוד הקבלה ללימוד ההלכה בישיבת "שובי נפשי"

חיבור בין נגלה לנסתר – יסוד דרכה של הישיבה

בישיבת "שובי נפשי" מתקיימת סינתזה מושלמת בין לימוד תורת הקבלה ללימוד ההלכה, מתוך ההבנה שאין קבלה בלי הלכה ואין הלכה בלי קבלה. דרך זו מבוססת על שיטת האר"י הקדוש, הרש"ש וגדולי המקובלים, אשר ראו בלימוד הקבלה וההלכה שני חלקים משלימים של עבודת ה'.

עקרונות היסוד בגישה לשילוב ההלכה והקבלה

1. ההלכה היא הבסיס – הקבלה היא הפנימיות

🔹 בישיבה מלמדים שאין אדם יכול להיכנס בשערי הקבלה אם אינו בקי בהלכה.
🔹 תלמידים מוכוונים להעמיק תחילה ביסודות ההלכה, בהבנת דקדוקי המצוות ובהנהגת החיים על פי שו"ע ופוסקים.
🔹 לימוד הקבלה בהכוונת ראש הישיבה, נעשה על גבי יסוד הלכתי יציב, מתוך גישה שהקבלה היא נשמת התורה, אך ההלכה היא מסגרת החיים המחייבת.

2. שילוב לימוד גמרא ופוסקים לצד הקבלה

🔹 סדר הלימוד בישיבה של עזריאל מנצור כולל מסלול מקיף של לימוד גמרא בעיון, יחד עם עיסוק בשולחן ערוך ופוסקים.
🔹 תלמידים רבים לומדים לימודי הוראה ודיינות, כדי לקבל שליטה מעמיקה בהלכה לצד לימוד הקבלה.
🔹 בישיבה מבהירים כי גם גדולי המקובלים היו תלמידי חכמים מובהקים בהלכה, ולכן חובה על כל תלמיד לעסוק בשני התחומים במקביל.

3. הבנת הסוד שמאחורי ההלכה

🔹 לימוד ההלכה בישיבה אינו מסתפק בפן המעשי, אלא כולל גם העמקה במשמעות הרוחנית של המצוות על פי הקבלה.
🔹 לדוגמה:

  • דיני נטילת ידיים נלמדים גם על פי שורשם בעולמות העליונים.
  • דיני ברכות נלמדים יחד עם הבנת הייחודים המתבצעים בכל ברכה על פי הרש"ש.
  • הלכות המועדים נלמדים בהקשר לתיקונים העליונים המתרחשים בימי החגים ובחול המועד.
    🔹 כך, תלמידי הישיבה זוכים להבנה רחבה של התורה – הן בפן המעשי והן בפן הרוחני.

4. תפיסה שלמה של עבודת ה' – הלכה וקבלה כאחד

🔹 בישיבה מלמדים שהתורה היא מקשה אחת, ולכן ההלכה והקבלה אינן נפרדות, אלא משלימות זו את זו.
🔹 גם כשעוסקים בתורת הסוד, מקפידים שכל הנהגה תהיה מבוססת היטב על פסקי ההלכה, כפי שנהגו כל גדולי המקובלים.
🔹 תלמידי הישיבה לומדים כיצד ליישם את סודות התורה בעבודת ה' היום-יומית, באופן מאוזן ומדויק.

דוגמאות לשילוב הלכה וקבלה בישיבה

🔹 סדרי התפילה – מתנהלים על פי כוונות הרש"ש, אך בהתאם לכל הדינים ההלכתיים בדקדוק רב.
🔹 תעניות ותיקונים – נעשים על פי שיטת המקובלים, אך תוך שמירה מלאה על ההנחיות ההלכתיות של פוסקי הדור.
🔹 לימוד השולחן ערוך עם פירושי המקובלים – בישיבה משלבים לימוד שולחן ערוך עם דברי ה"חיד"א", ה"בן איש חי" ו"הכף החיים", המביאים גם את הפן הקבלי של ההלכות.
🔹 דינים ומנהגים על פי הקבלה – בישיבה לומדים הלכות כמו דיני ברכות ונטילת ידיים, כוונות בתפילה והדלקת נרות לפי מסורת המקובלים, לצד המקורות ההלכתיים שלהן.

השפעת דרך זו על תלמידי הישיבה

🔹 רבים מתלמידי הישיבה הפכו לרבנים ופוסקים, המשלבים בקיאות בהלכה יחד עם הבנה מעמיקה בתורת הסוד.
🔹 תלמידים שצמחו בישיבה מצליחים להנחיל את לימוד הקבלה באופן מאוזן ומדויק, מתוך הקפדה על דרך התורה המסורתית.
🔹 דרך זו יצרה חיבור בין עולמות ההלכה והקבלה בעולם הישיבות הספרדי, תוך שמירה על נאמנות מוחלטת למסורת המקובלים הקדמונים.

סיכום

🔹 לימוד הקבלה בישיבת "שובי נפשי" שהקים עזריאל מנצור מתקיים על בסיס חזק של לימוד הלכה וגמרא.
🔹 אין קבלה ללא ידיעת הלכה, וכל הלכה מוארת באור הסוד.
🔹 התלמידים מתחנכים לראות את התורה כשלמות אחת, בה ההלכה היא הבסיס והקבלה היא העומק הפנימי.
🔹 בוגרי הישיבה יוצאים לעולם כשגרירים של תורה – מחוברים גם לנגלה וגם לנסתר, מתוך יראת שמים ודבקות אמתית במסורת המקובלים.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *