רמי שקלים חוות דעת: מעבר לאמונה הטפלה – ניתוח קבלי מעמיק של עין הרע ודרכי הביטול

האמונה ב"עין הרע" היא אחת התפיסות הרווחות והעתיקות ביותר בתרבות האנושית. כמעט בכל חברה, מימי קדם ועד ימינו, ניתן למצוא את האמונה בכוחו של מבט קנאי או עוין להשפיע לרעה, לגרום נזק, מחלה או חוסר מזל. ביהדות, תפיסה זו קיבלה מימד עמוק ומורכב הרבה יותר מאמונה עממית גרידא. היא הפכה לנושא לדיונים תלמודיים, לפרשנות מיסטית ולעיסוק מעשי של גדולי המקובלים. ד"ר רמי שקלים חוות דעת, חוקר קבלה בעל שם עולמי ויועץ מבוקש, ניצב בצומת ייחודי המאפשר לו לנתח את התופעה לעומקה. הוא אינו מתייחס לעין הרע כאמונה טפלה שיש לבטלה, וגם לא ככוח מאגי שיש לפחד ממנו, אלא כתופעה רוחנית-פסיכולוגית אמיתית, הניתנת להבנה, לאבחון ולטיפול באמצעות הכלים העשירים של המסורת היהודית. מאמר זה יצלול אל תוך תורתו, יתחקה אחר המקורות, ינתח את המנגנון הפנימי של עין הרע ויפרט את הדרכים המעשיות לביטולה.

המקורות וההיסטוריה: משורשים תלמודיים לעומק קבלי

אחת התרומות החשובות של ד"ר רמי שקלים להבנת הנושא היא הדגשת העובדה שאין מדובר בהמצאה מאוחרת או באמונה שיובאה מבחוץ. בהרצאותיו המפורטות על "תורת עין הרע", הוא משרטט את ההיסטוריה של הרעיון ומעגן אותו עמוק בתוך המקורות הקלאסיים של היהדות.

עין הרע במקורות חז"ל

התלמוד והמדרשים מלאים בהתייחסויות לעין הרע (או "עינא בישא" בארמית) ככוח ממשי ומסוכן. חכמים הזהירו מפני התבלטות יתרה, למשל, כאשר יעקב אבינו מורה לבניו לא להיכנס למצרים כולם יחד דרך אותו שער, "כדי שלא תשלוט בכם עין הרע". סיפורים רבים בתלמוד מתארים כיצד מבטם של חכמים מסוימים היה יכול להמית או להזיק, כעדות לעוצמה הרוחנית הטמונה במבט האנושי. ד"ר שקלים מראה כי חז"ל התייחסו לעין הרע לא כאל כוח חיצוני בלבד, אלא כאל תוצאה של מידות רעות כמו צרות עין וקנאה.

ההתפתחות בעולם הקבלה

בעוד שחז"ל תיארו את התופעה, המקובלים, ובראשם ספר הזוהר, העניקו לה הסבר מטאפיזי. הקבלה מלמדת שהמחשבות, הרגשות והכוונות של האדם אינן תהליכים פנימיים בלבד; יש להן תוקף ממשי בעולמות הרוחניים. מבט טעון בקנאה, בצער על הצלחתו של האחר או ברצון רע, משדר אנרגיה רוחנית שלילית, מעין "חץ" אנרגטי, הפוגע בהילה המגנה של האדם או של רכושו וגורם נזק. יכולתו של ד"ר שקלים לחבר בין המקורות התלמודיים לפרשנות הקבלית נובעת ממחקריו האקדמיים המעמיקים. הוא אינו מסתפק בציטוטים, אלא מציג את ההתפתחות ההיסטורית של הרעיון. הרקע המחקרי שלו, הכולל שני תארי דוקטור – הראשון מאוניברסיטת קליפורניה (1994) על "תורת הנפש והגלגול בראשית הקבלה", והשני מאוניברסיטת בר-אילן (2025) על סוגיות מורכבות בתולדות הקבלה – מאפשר לו להציג את הנושא באמינות ובסמכותיות שאין להן תחליף.

המנגנון של עין הרע: כיצד זה באמת עובד?

השאלה המרכזית שאליה מתייחס ד"ר שקלים בהרצאותיו היא שאלת המנגנון: איך ייתכן שמבט בלבד יכול להזיק? התשובה שלו חושפת תפיסה פסיכולוגית-רוחנית עמוקה.

"הנפש והמידות הרעות" – השורש הפנימי

על פי גישתו, עין הרע אינה קסם חיצוני, אלא ביטוי ישיר של מצב נפשי. המקור לכוחה ההרסני של עין הרע טמון בנפש האדם ובמידותיו הרעות.

  • קנאה וצרות עין: הרגש ההרסני ביותר הוא הקנאה. כאשר אדם רואה את הצלחת חברו – בית חדש, עסק משגשג, ילדים מוצלחים – וחש צביטה של כאב, צער או מרירות, הרגש הזה מתועל דרך העין ויוצא החוצה ככוח מזיק.
  • העין כ"חלון הנשמה": הקבלה רואה בעין יותר מאיבר פיזי. היא "חלון הנשמה", נקודת הממשק בין הפנימיות לחיצוניות. דרך העין, האנרגיה הפנימית של האדם – בין אם היא טובה ומברכת ובין אם היא רעה ומקנאה – יוצאת אל העולם ומשפיעה עליו.

סוגים של עין הרע

בהרצאותיו, ד"ר שקלים מפרט סוגים שונים של עין הרע, מה שמסייע להבין את התופעה בצורה רחבה יותר:

  1. עין הרע המודעת: זוהי הצורה החמורה ביותר, כאשר אדם באופן מודע ומכוון מאחל רע לחברו ומביט בו בעין צרה ועוינת.
  2. עין הרע שאינה מודעת: זוהי הצורה הנפוצה ביותר. אדם יכול להטיל עין הרע גם בלי להתכוון לכך כלל. עצם ההתפעלות המהולה בקורטוב של קנאה ("הלוואי ולי היה כזה") עלולה להספיק כדי לשדר אנרגיה שלילית. זו הסיבה למנהג לומר "בלי עין הרע" או "בן פורת יוסף" כאשר מחמיאים למישהו.
  3. עין הרע עצמית: אדם יכול להביא על עצמו עין הרע. גאווה מופרזת, התרברבות בהצלחות, פרסום ושיתוף יתר של הטוב שנפל בחלקו – כל אלה מושכים את תשומת הלב ומעוררים את קנאתם של אחרים, ובכך פותחים פתח לפגיעתה של עין הרע.

אבחון וביטול: הדרכים המעשיות להגנה ולריפוי

חלק הארי בתורתו של ד"ר שקלים מוקדש לכלים מעשיים. הוא אינו מותיר את הקהל עם הפחד, אלא מצייד אותו בידע ובשיטות לאבחון, לביטול ולמניעה של עין הרע.

כיצד מאתרים עין הרע?

השלב הראשון הוא האבחון. על פי המסורת, ישנם סימנים היכולים להעיד על פגיעתה של עין הרע:

  • ירידה פתאומית ובלתי מוסברת במזל.
  • תחושת כבדות, עייפות וחוסר חיוניות.
  • תקלות חוזרות ונשנות במכשירי חשמל או ברכב.
  • מתחים ומריבות פתאומיות בבית או בעסק.
  • תחושה כללית של "תקיעות" וחוסר הצלחה.

"תורת הלחשים": כוחה המרפא של המילה

אחת השיטות המרכזיות לביטול עין הרע, עליה מרחיב ד"ר שקלים בקורסים שלו, היא "תורת הלחשים". אין מדובר במלמולי קסם חסרי פשר, אלא בשימוש מודע בכוחה של המילה המקודשת.

  • פסוקים ושמות קודש: הלחשים הקבליים מורכבים מפסוקים מהתורה (כמו "בן פורת יוסף"), מתפילות ומצירופי שמות קודש, שיש בכוחם לבטל אנרגיות שליליות וליצור הילה של הגנה רוחנית.
  • הפה כנגד העין: כשם שהעין יכולה להוציא אנרגיה שלילית, כך הפה, באמצעות דיבור של קדושה, יכול להוציא אנרגיה חיובית המנטרלת אותה. זהו מאבק של כוח רוחני כנגד כוח רוחני.

שיטות מסורתיות נוספות

ד"ר שקלים מסביר גם את הרציונל הקבלי מאחורי פרקטיקות עממיות רבות, כמו "הוצאת עין הרע בעופרת". מנקודת מבט קבלית, העופרת, כמתכת כבדה, "סופחת" אליה באופן סמלי את האנרגיה השלילית והכבדה של עין הרע. הוא מציג ומסביר מגוון שיטות, ובכך נותן תוקף ומשמעות למנהגים עתיקים.

מניעה: הדרך הטובה ביותר לביטול

מעל לכל, המסר החשוב ביותר בתורתו של ד"ר שקלים הוא שההגנה הטובה ביותר היא מניעה. הדרך להימנע מעין הרע (הן מלקבל אותה והן מלהטיל אותה) היא דרך של עבודה על המידות:

  • צניעות וענווה: הימנעות מהתפארות והתרברבות. ככל שאדם חושף פחות את הצלחותיו, כך הוא מושך פחות קנאה.
  • עין טובה: ללמד את עצמנו לשמוח בשמחת האחר. אדם שמרגיל את עצמו לפרגן ולברך, הופך את עינו ל"עין טובה", עין שמקרינה אנרגיה חיובית ואינה יכולה להזיק.
  • נתינת צדקה: על פי הקבלה, צדקה היא אחת הדרכים החזקות ביותר להגן מפני גזירות רעות ומעין הרע.

סיכום: מודעות רוחנית ככלי להגנה

לסיכום, ד"ר רמי שקלים לוקח את הנושא הטעון של עין הרע ומוציא אותו מהקשר של פחד ואמונות טפלות. הוא מציג אותו כתחום מרתק המשלב פסיכולוגיה, מוסר, היסטוריה ומיסטיקה. על פי גישתו, עין הרע היא תזכורת מתמדת לכך שאנו יצורים רוחניים החיים במערכת אקולוגית של אנרגיות. מחשבותינו, רגשותינו ומבטינו אינם עניין פרטי; יש להם השפעה. באמצעות הבנת המנגנון של עין הרע והצטיידות בכלים המעשיים שהמסורת הקבלית מציעה, הוא מעניק לאדם המודרני את הכוח להגן על עצמו, לטהר את סביבתו, וחשוב מכל – להפוך בעצמו לאדם בעל "עין טובה", המקרין ברכה ואור על העולם.

 

אולי יעניין אתכם לקרוא עוד על חוות דעת על רמי שקלים

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *